Blogi

Smartphone Solutions Blogi  - Enterprises Go Mobile

 

Smartphone Solutionsin Blogi ajankohtaisista digitalisaation aiheista sekä ajatuksia taloudesta Suomesta ja maailmalta

   Uber -henkilökuljetusfirmasta on puhuttu ja kirjoitettu paljon. Niin paljon, että tämäkin tarina saattaa kyllästyttää. Jos kuitenkin olet päättänyt kokeilla Uberiä niin lue alla oleva tarina ensin.

Olin viettämässä iltaa Itsenäisyyspäivämme aaton aattona 2016 Helsingin keskustassa. Päätin tilata illalla Uber -kuljetuksen kotiin kuten muutamana aikaisempana kertana. Uberin omaa sovellusta ja tilausta klikkaamalla sain samalla viestin, että "hyväksytkö korkeamman hinnan?". Asun sen verran kaukana Helsingin keskustasta, että päätin hyväksyä tämän ehdotuksen. Tietämättä sisällä ravintolassa, että takseja olikin paljon vapaina Helsingin keskustan kaduilla.

 

Takseja, siis sellaisia tavallisia oli kyseisenä iltana liikenteessä todella paljon. Ei ollut mitään joulun alusruuhkaa, jonka johdosta minulle perusteltaisiin matkan korkeampi veloitus. Olin siis päättänyt Uber -kyydistä ja jäin odottamaan autoa ravintolan ulkopuolelle. Auto saapui paikalle, vei minut kotiini. Kaikki hyvin. Perille tultuani kyselin matkan hintaa (matkan veloitus menee Uberissä suoraan luottokorttitililtä). Kuljettaja ei loppusummaa osannut kertoa vaan se piti tarkistaa sähköpostistani. Tuplahintahan se siellä.

 

Halusin mielenkiinnosta selvittää asiaa tarkemmin seuraavana arkipäivänä. Miksi kohtuullisen hiljaisena iltana (klo 23 aikoihin) Uber -kyyti maksoikin tuplat? Voiko kuljettaja itse vaikuttaa tähän "hinnan tuplaantumiseen" vai olivatko kaikki sillä hetkellä (ja jäljellä) olevat Helsingin Uber -autot todellakin näin varattuja? Tilaamani auto saapui paikalle muutamassa minuutissa sen jälkeen, kun olin tilauksen Uber -sovelluksessa hyväksynyt eli aika tilauksesta toimitukseen ei minulle antanut ruuhkaista käsitystä Uber -autoista. Selvittääkseni tätä asiaa yritin etsiä sekä Uber -sovelluksesta että heidän lähettämästään sähköpostista paikkaa kysymysteni jättämiselle. Sovelluksesta en löytänyt, mutta netistä löysin selkeän suomenkielisen Uber -sivuston, jonne jätinkin kysymykseni siitä, miksi kyseisenä ajankohtana hinta oli ollut tuplasti kalliimpi.

 

Sain melko pian vastauksen Uber Supportilta, että "tämän kyydin tiedot näyttävät, että surge-hinnoittelu on näytetty ja hyväksytty matkustajan toimesta valitsemalla 'Hyväksyn korkeamman hinnan'. Voit tarkistaa sen kyydin kuitissa". Tämän lisäksi Uberin Support kommentoi seuraavasti: "Kyydin voimassa olevan kokonaishinnan voit tarkistaa aina etukäteen sovelluksen hinta-arvio ominaisuuden avulla. Jos haluat odottaa, että surge -hinnoittelu poistuu, voit valita sovelluksesta Ilmoita kun surge laskee, hintojen laskettua saat välittömästi tästä tiedon puhelimeesi."

 

Vastaus sinänsä oli jees. Olisin kuitenkin "avoimuuden nimiin" ollut kiinnostunut siitä, miksi ja millä perusteella tämä edellä mainittu surge -hinnoittelu oli käytössä ja tuplat normaaliveloituksesta. Hinnoittelumalli ja -tapa on toki liikesalaisuuteen verrattavaa tietoa, mutta olisi ollut mukava saada edes jotain osviittaa tästä. Kiitin Uber Supportia nopeasta vastauksesta kommenttien kera ja lähestyin heitä lisäkysymyksellä "Miten saan tilini ja luottokorttini poistettua palvelustanne?" Tähän tiedusteluun Uber Support vastasi kohteliaasti muutaman päivän päästä. "Harmillista kuulla, että haluat poistaa tilisi. Tilinne on nyt merkattu poistettavaksi."

 

Tarinan opetus ja viesti: Olisiko taannoinen Liikennekaaren uudistus yhdistettynä poliisin valvontaan ja sakotukseen karsinut sen verran Uber -autoja liikenteestä, että jokainen ilta, myös hiljainen sellainen velvoittaa järjestelmää tarjoamaan kyseistä kalliimman hinnan taksaa?

 

Oli miten oli, niin en taida tämänkertaisen kokemukseni perusteella käyttää Uber -nimisen softafirman palveluita - ainakaan ennen päivämäärää 1.7.2018, jolloin uudistunut Liikennekaari astuu voimaan. Uuteen Liikennekaareen perustuva laki sallii mm. Uber -tyyppisten kuljetuspalveluiden liiketoiminnan Suomessa. Uberin kehittämä liiketoimintamalli on sinänsä mainio – taksi tilataan sovelluksella ja käteistä ei tarvita maksuhetkellä. Pääomaa ei sitoudu ajoneuvoihin, koska Uber -kuljettajat ajavat omilla autoillaan. Helppoa sekä myyjälle että ostajalle - eikö vain?

 

Suomalainen taksialan liiketoiminta on reagoinut Uber -kilpailuun tarjoamalla mm. omaa Valopilkku -sovellustaan taksin tilaamiseen. Suomalaisen taksin onkin pakko reagoida muuttuneeseen kilpailutilanteeseen – etenkin suurempien kaupunkien kohdalla. Matkan hinta on loppupelissä ratkaiseva. Moni kyyditettävä, myös allekirjoittanut ei välttämättä tarvitse matkantekoon 'mersua'. Kotiin pääsemiseksi riittää normaali henkilöauto, joka voi joidenkin mielestä olla turvaton onnettomuuden sattuessa taksimatkalla.


Aika näyttää toimialan kuljetuspalveluiden kehityksen suunnan. Myös sen, kokevatko muutkin kuljetettavat Uberin tämänhetkisen hinnoittelun ja kyydityksen kalliimman puoleiseksi – jotkut voisivat väittää nykyistä ja kallimmpaa hinnoittelumallia jopa 'surgeaksi'.