Uutiset

Smartphone Solutions Uutiset  -  ajatuksia ja keskusteluita Suomesta sekä maailmalta

   Suomalaisyritysten digistrategiat ovat maailmanluokkaa, mutta ne eivät johda haluttuihin lopputuloksiin. Niinpä Suomi on muiden Pohjoismaiden ohella jäämässä pahasti jälkeen muun maailman digitalisaatiokehityksestä. Ikäviä uutisia kertoo tuore The Boston Consulting Groupin kansainvälinen raportti. Se pohjaa 1300 yritysjohtajan haastatteluihin Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Pohjoismaista mukana on ollut 109 johtajaa.

Raportin tulos ei ole ollut tekijöille yllätys. Silti se säikäyttää.


"Ruusuinen kuva Suomen ja Pohjoismaiden digiosaamisesta on haalistumassa. Yritysten kilpailukyky ja esimerkiksi mahdollisuudet kasvaa kansainvälisesti ovat uhattuina, jos strategiat ja visiot eivät käänny myös tuloksiksi", sanoo konsulttitoimiston Pohjoismaiden digiliiketoiminnasta vastaava osakas Santeri Kirvelä.


Selvityksessä kartoitettiin yritysten digisaavutuksia, digitalisaation hyödyntämistä uusissa liiketoimissa, asian näkymistä asiakkaille ja yritysasiakkaille sekä yritysten teknologista kyvykkyyttä ja digi-investointeja.
Raportin mukaan yritysten digitalisaatiokehitystä jarruttaa Pohjolassa riskejä karttava yrityskulttuuri, jossa tehokkuutta haetaan kulukuurien kautta ja innovaatioissa keskitytään asteittaiseen, pienin askelin tapahtuvaan kehitykseen. Pieniä hankkeita voi olla vireillä liikaa:
"Suuressa yrityksessä saattaa olla yli sata hajanaista digiprojektia meneillään. Parempaan lopputulokseen pääsisi valitsemalla rohkeasti pari aihekokonaisuutta, joihin panostetaan kunnolla", Kirvelä sanoo.


Suomella ja muilla Pohjoismailla on kaikki edellytykset olla digitalisaation edelläkävijöitä maailmassa, Valttejamme ovat muun muassa vahvat perinteet digiosaamisessa, mobiilia ahkerasti käyttävät kuluttajat, korkeatasoiset koulujärjestelmät ja vakavaraiset yritykset. Kirvelän mukaan rohkaisevaa on myös se, että digitalisaatio on asiana yritysten strategioiden kärjessä. Vielä vähän aikaa sitten se ei sopinut edes viiden tärkeimmän asian joukkoon.
"Olimme Suomessa hereillä digitalisaation edellisessä aallossa. Silloin tehtiin esimerkiksi nettipankkeja ja ensimmäisen vaiheen verkkokauppoja, mutta nyt olemme jääneet jälkeen muusta maailmasta."


Raportti suosittelee yrityksille kolmen kohdan ohjelmaa: isommin, rohkeammin ja nopeammin.
"On asetettava kunnianhimoisempia tavoitteita ja otettava riskejä. On etsittävä rohkeammin uusia liiketoimintamalleja sen sijaan, että panostetaan ainoastaan vanhan ylläpitämiseen. Kolmanneksi on saatava tuloksia nopeammin. Tähän vaikuttavat esimerkiksi työtavat, oikeiden osaajien rekrytoinnit ja mittarit, joilla digiprojektien menestystä mitataan", Kirvelä sanoo.